کد مطلب:210683 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

عظمت خلقت
ده هزار میلیون خورشید - 6 سال پیش وقتی مردم می شنیدند كه در كهكشان سی میلیون خورشید وجود دارد از فرط حیرت انگشت عبرت به دندان می گرفتند چه اعداد زیاد و تصور آن مشكل و تعقل آن سخت و صعب الهضم بود!

امروز معلوم شده كه فقط در كهكشان ما ده هزار میلیون ستاره یعنی خورشید وجود دارد!

كهكشان مرئی ما همین لكه های سفیدی است كه شب در آسمان دیده می شود مثل اینكه آسمان را به دو قسمت متساوی تقسیم نمود و ما چون هنگام شب بدون دوربین كهكشان را از نظر می گذرانیم رنگ سفیدی یا گرد سفیدی دامنه دار جلوه می نماید و حتی جلوه ابرهای انبوه یك روز زمستان یا بهار را هم ندارد كه مردم مسلمان می گویند راه مكه است و در سابق می گفتند دوازده میلیون ستاره دنبال این كهكشان وجود دارد. این رقم هم تخمین و عدد كثیر بوده است.

امروز با دوربین های بزرگی كه تعبیه شده مانند دوربین رصدخانه بزرگی كه در كوه ویلسون در آمریكا نصب گردیده یا رصدخانه پالومرا آمریكا كه گویند وسعت و قطر دهنه دوربین 7 - 6 متر است و عدسی آن دوازده متر می باشد با آن كهكشان ها را می بینند و به عظمت آفرینش سر تعظیم فرود می آورند.

در این كهكشان خورشیدها یا منظومه های خورشیدی چنان یكی پس از دیگری قرار گرفته كه شمردن آن امكان ندارد و هنوز هیچ منجم نتوانسته با دقت تعیین كند كه در كهكشان مرئی ما چند خورشید وجود دارد فقط از روی تخمین گفته اند كه ده هزار میلیون خورشید در این كهكشان است.

این كهكشان مانند كمربندی پهن در یك فضای بی كرانی در حركت و یقینا



[ صفحه 112]



كهكشان های دیگری وجود دارد كه در حركت با آن تماس حاصل نمی كنند و نسبت این كهكشان به آن كهكشان نسبت زمین به خورشید می باشد.

با این دوربین ها یك قسمت از كهكشان را محدود كرده خورشیدهای آن را شمرده اند و از روی آن حساب می گویند كهكشان ما ده میلیارد خورشید دارد و ممكن است شماره خورشیدها خیلی بیش از این باشد چون ستاره های منضم به كهكشان آن قدر انبوه است قسمتی از آن حاجب قسمت دیگری می باشد و نمی گذارد منجم قسمت های عقب آن را ببیند یا بشمارد یا از جهت سرعت حركت شماره صحیح به دست آید.

عمق شگرف كهكشان نشان می دهد كه در پس خورشیدهای ظاهری خورشیدهای دوربین خورشیدهای كهكشان ما شموسی هستند كه ده میلیون مرتبه از خورشید ما بزرگ تر می باشد.